Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Obrázek o stavu českého thrash metalu na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století by jistě nebyl dokonalý, kdybychom do něj nezahrnuli i zmínku o skupině BRIAN, o níž se mimo jiné šeptalo, že její název byl inspirovaný jednou z hlavních postav románu Julese Vernea „Dva roky prázdnin“. Tahle kapela totiž jednak znamenala poměrně dokonale utajovaný domácí skvost a jednak se v jejích řadách na dlouhou, úspěšnou a dodnes trvající cestu tuzemskou tvrdou hudební scénou vydal také Antonín Rauer (dnes např. HARLEJ).
Thrashmetalových spolků bylo v Československu v období sametové revoluce přehršel. Aby ne, vždyť tenhle hudební styl byl právě na svém vrcholu, a tak platilo, že kdo chtěl provozovat metal, dříve nebo později přísahal právě na thrash. Když pak padla želená opona a nastala vydavatelská svoboda, bylo tím pádem z čeho vybírat. Ovšem zatímco „elpíčka“ již prověřených stálic typu ARAKAIN byla naprosto samozřejmě v úplném středu pozornosti, měly to jiné kapely, jež také drtily thrash metal a na které se v duchu doby s dlouhohrající nahrávkou rovněž dostalo, poněkud složitější.
A přitom kolikrát nabízely opravdu kvalitní porci muziky, jež snesla ta nejpřísnější možná měřítka. Jako třeba „Čelem ke zdi“, debutní a zároveň pohříchu jediné album právě pražských BRIAN. Vyšlo bohužel až v roce 1991, po čtyřech létech od založení kapely, v níž se do té doby vystřídali třeba Marek Podskalský nebo Leo Holan (donedávna ŠKWOR), v době, kdy už thrashmetalová horečka začala ustupovat, což nejspíš paradoxně zapříčinilo, že skupina s ním žádnou zásadní díru do světa neudělala.
A to přesto, že pod slyšitelným vlivem METALLICY na albu „… And Justice For All“ na něm zvěčnila skutečnou ozdobu nejedné soukromé sbírky. Základní předpoklady k tomu položil zejména skladatelský potenciál Tondy Rauera, barevně velmi zajímavý hlas zpěváka Leoše Semeráda (který je, pro zajímavost, v současnosti nejen ve výkonu trestu odnětí svobody, ale rovněž čelí spolu s dalšími obvinění z daňových úniků za téměř 400 milionů Kč) a „ulrichovsky“ suverénní bicí Petra Diviše, jimž zdatně sekundovala produkce Miloše „Dodo“ Doležala a zvuk, který se podařilo vykouzlit v ostravském studiu „C“. S takovými zbraněmi v roce 1991 prakticky nešlo minout terč a BRIAN podle toho také vedl celé své studiově – střelecké prověrky.
Porce thrash metalu, zvěčněná na „Čelem ke zdi“ (a ukrytá mimochodem pod věru zvláštním obalem, připomínajícím spíše obálku nějakého humorného komiksu), je proto skutečně poctivá. Nechybí prakticky nic, co tenhle styl vždycky zdobilo, odsýpajícími tempy počínaje a naléhavou melodikou konče, a jako bonus je k tomu přihazována jakási zvláštně lákavá „příchuť“ BRIAN, která způsobovala, že tehdá (a to vlastně až dodnes) nebylo široko daleko kapely, která by s nimi byla zaměnitelná. Díky tomu se pohled na seznam položek alba rovnal pohledu na desítku jedinečných skladeb, z nichž každá měla nějaké to svoje zvláštní kouzlo.
Nejvíc mezi nimi úžasná úvodní mašírovačka „Květy zla“, jež přímo burcovala k pořádně procítěnému headbangingu, monumentální jízdy „Váhy“ a „Výkřiky do tmy“, dokonale vystavěná, neopakovatelná balada „Výprodej bolesti“, místy přímo za srdce beroucí, anebo třeba klipovka „Kdo tomu velí“ s učebnicově roztáhlou předehrou a dalším naleštěným aranžmá. Je skutečně škoda, že vlastně hned po vydání „Čelem ke zdi“, kdy Leoše Semeráda u mikrofonu vystřídal Vláďa Šafránek, se BRIAN prakticky nasměrovali ke svému konci, jenž se datuje někdy v roce 1993, aniž by z jejich strany došlo ještě na nějaký jiný, zásadnější počinek. Jistou souvislost s kapelou měl, pravda, ještě o rok mladší projekt BRAIN, pod kterým je podepsána právě dvojice Rauer + Šafránek, ale tady už šlo o natolik odlišnou hudbu, že o nějakém přímém pokračování lze mluvit jen velmi stěží.
Album samotné tedy tak trochu nespravedlivě skončilo ve stejných hlubinách času jako kapela samotná, ovšem důležité je, že se na něj nezapomíná (jeho LP verzi kupříkladu dnes jen tak neseženete a pokud ano, bude vás to stát velmi podstatnou částku), a že český thrash metal i díky němu má tak mohutné a rozrostlé kořeny, že z nich, jak se v současnosti zdá, bude moci čerpat možná až na věky.
1. Květy zla
2. Černé divadlo
3. Váhy
4. Výprodej bolesti
5. Výkřiky do tmy
6. Čelem ke zdi
7. Labyrint světa
8. ...in Memoriam
9. Kdo tomu velí
10. Soudci z lidu
Diskografie
Poslední další 1987-1991 (2010) Čelem ke zdi (1991) 1989? (demo) (1989)
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.